Dr. Thomas Wyrwich

Student advisor and Philosophy degree program coordinator

Dean's Office of Faculty 10

Office address:

Ludwigstr. 31

Room 020

80539 Munich

Room finder

Send an email

+49 89 2180-2099

Postal address:

Geschwister-Scholl-Platz 1, Hauspost Fach 39

80539 Munich

Thomas Wyrwich

Roles and areas of responsibility

  • Academic advisor and degree program coordinator in the subject of Philosophy
  • Deputy chairman of the BA/MA Philosophy examinations committee
  • Member of the admissions committee for the Master program in Philosophy
  • Vice dean of Faculty 10 (from the mid-level staff)

Office hours in winter semester 2024/25

  • Regular in-person office hours: Thursdays 11:00-12:00, only with a prior arrangement by e-mail at least a day before (until 18:00 on the day before).
  • Open Zoom office hours, for LMU students as well as for those not at LMU: Tuesday 16:00-17:30 (first come first served; if someone joins before you, please remain in the Zoom waiting room and be patient until you are let in). Zoom registration link for the next Tuesday office hours (you do not need to pre-register separately):
  • Please get in touch with me by e-mail if you want to arrange an individual telephone call, another time for a Zoom call or an in-person appointment in my office - I am there for you.

Further information

  • 2000-2005: Bachelor and Master degrees in Philosophy (major), Journalism/Communications Studies and German Studies at Ruhr-Universität Bochum.
  • 2006-2009: research associate (with teaching duties) at the Chair of Theoretical Philosophy at LMU Munich and (simultaneously) doctoral student.
  • 07.2009: doctoral thesis disputation.Thesis title: "Moralische Selbst- und Welterkenntnis. Die Deduktion des kategorischen Imperativs in der Kantischen Philosophie" (Moral Knowledge of Self and World. The Deduction of the Categorical Imperative in Kantian Philosophy).
  • since 10.2009: academic advisor and degree program coordinator in the subject of Philosophy at LMU. Additionally, member of the BA/MA Philosophy examinations committee, since 05.2015 deputy chairman.
  • since 10.2011: elected representative of the Faculty 10 research associates on the Faculty Council.
  • 07.2013: Teaching Prize of the Fachschaft Philosophie in the category "Non-habilitated" after a faculty-wide vote. Also won the prize in 2016.
  • 10.2012-09.2013: "Multiplikator für gute Lehre" in Faculty 10 as part of the university-wide program of the same name.
  • 08.2019: guest professor at Fudan University, Shanghai.
  • since 10.2022: vice-dean of Faculty 10 (from the mid-level staff)

  • Historical foci: Classical German Philosophy (primarily Kant and Fichte), Neo-Kantianism, Heiddegger, Adorno
  • Systematic philosophical interests: transcendental philosophy, metaphilosophy

My current courses can be found on LSF.

Previous courses

  • SoSe 2006 Proseminar: Vernunft in der Natur? Kants Kritik der teleologischen Urteilskraft
  • WiSe 2006/07 Proseminar: Martin Heideggers "Begriff" des Seins
  • SoSe 2007 Hauptseminar: Kants Rechts- und Tugendlehre in der "Metaphysik der Sitten"
  • WiSe 2007/08 Proseminar: Hegel: Glauben und Wissen
    Proseminar: Horkheimer/Adorno: Dialektik der Aufklärung (zus. mit Oliver Florig, M.A.)
  • SoSe 2008 Proseminar: Kants Prolegomena zu einer jeden künftigen Metaphysik
  • WiSe 2008/09 Proseminar: Fichte und der "Atheismusstreit"
  • SoSe 2009 Proseminar: Schelling: Vom Ich als Prinzip der Philosophie
  • WiSe 2009/10 BA-Lektürekurs: Kant: Grundlegung zur Metaphysik der Sitten
    BA-Lektürekurs: Heidegger: Sein und Zeit
    Hauptseminar: Hegels Begriff der Wahrheit
    Hauptseminar: Kant und das Problem der Zurechnung
  • SoSe 2010 BA-Lektürekurs/Proseminar: Einführung in Fichtes Wissenschaftslehre
  • WiSe 2010/11 BA-Lektürekurs: Der Begriff des Politischen bei Immanuel Kant und Carl Schmitt
    BA-Übung: Einführung in das wissenschaftliche Arbeiten im Fach Philosophie
  • SoSe 2011 BA-Seminar: Fichtes "Anweisung zum seligen Leben"
  • WiSe 2011/12 BA-Übung: Einführung in das wissenschaftliche Arbeiten im Fach Philosophie
  • SoSe 2012 Essaykurs: Die Antinomien der Vernunft in der Klassischen deutschen Philosophie
  • WiSe 2012/13 BA-Übung: Einführung in das wissenschaftliche Arbeiten im Fach Philosophie
    Oberseminar: Fichtes Wissenschaftslehre von 1804 (zus. mit Prof. Dr. Wilhelm G. Jacobs)
  • SoSe 2013 Kolloquium für BA-Absolventinnen und -Absolventen (Präsentation der Abschlussarbeit)
  • WiSe 2013/14 BA-Übung: Einführung in das wissenschaftliche Arbeiten im Fach Philosophie
    BA-Lektürekurs: Kant: Kritik der praktischen Vernunft
  • SoSe 2014 Fortgeschrittenenseminar: Heidegger und die "kritische Theorie"
  • WiSe 2014/15 BA-Übung: Einführung in das wissenschaftliche Arbeiten im Fach Philosophie
  • SoSe 2015 Kolloquium für BA/Master-Absolventinnen und -Absolventen (Präsentation der Abschlussarbeit)
  • WiSe 2015/16 BA-Übung: Einführung in das wissenschaftliche Arbeiten im Fach Philosophie
  • SoSe 2016 BA-Seminar/Lektürekurs: Fichte: Die Bestimmung des Menschen
  • WiSe 2016/17 BA-Übung: Einführung in das wissenschaftliche Arbeiten im Fach Philosophie
  • SoSe 2017 Fortgeschrittenenseminar: Heideggers Kant-Interpretation
  • WiSe 2017/18 BA-Übung: Einführung in das wissenschaftliche Arbeiten im Fach Philosophie
  • SoSe 2018 Fortgeschrittenenseminar: Die Gottesproblematik bei Kant (und danach)
  • WiSe 2018/19 BA-Übung: Einführung in das wissenschaftliche Arbeiten im Fach Philosophie
  • SoSe 2019 Fortgeschrittenenseminar: Von der kritischen Metaphysik zur Wissenschaftslehre
  • WiSe 2019/20 BA-Übung: Einführung in das wissenschaftliche Arbeiten im Fach Philosophie
  • SoSe 2020 Fortgeschrittenenseminar und Essaykurs: Schopenhauer: Die Welt als Wille und Vorstellung
  • WiSe 2020/21 BA-Übung: Einführung in das wissenschaftliche Arbeiten im Fach Philosophie
  • SoSe 2021 Übung zum BA-Abschlusskolloquium
  • WiSe 2021/22 BA-Übung: Einführung in das wissenschaftliche Arbeiten im Fach Philosophie
  • SoSe 2022 BA-Seminar: Nietzsche: Zur Genealogie der Moral
  • WiSe 2022/23 BA-Übung: Einführung in das wissenschaftliche Arbeiten im Fach Philosophie
  • SoSe 2023 Fortgeschrittenenseminar: Wissenschaftsfreiheit als philosophisches Problem
  • WiSe 2023/24 BA-Übung: Einführung in das wissenschaftliche Arbeiten im Fach Philosophie
  • SoSe 2024 Fortgeschrittenenseminar: Theorien der Letztbegründung (bei Reinhold, Fichte, Heidegger und Apel)

1. Books

  • (Doctoral thesis): Moralische Selbst- und Welterkenntnis. Die Deduktion des kategorischen Imperativs in der Kantischen Philosophie, Würzburg: Königshausen & Neumann 2011. (Reviewed by Jörg Noller in: Philosophisches Jahrbuch 1/2013, pp.234-236)
  • (As editor): Hegel in der neueren Philosophie, Hamburg: Meiner 2011 (Hegel-Studien Beiheft 55). (Reviewed by Thomas Oehl in: Widerspruch. Münchner Zeitschrift für Philosophie 54 (2011), pp. 131-134, as well as bz Sebastian Ostritsch in: Hegel-Studien 47 (2013), pp. 255-260)

2a. Articles (in planning / accepted / in print)

  • Article on Wissenschaftsfreiheit und Wahrheit, accepted for publication by Deutsche Zeitschrift für Philosophie
  • Die "Dinge an sich" im Lichte eines anschauenden Verstandes. Zum Problem einer etwaigen "Lücke" in Kants kritischer Philosophie, to appear in: Verstand und Sinnlichkeit in der klassischen deutschen Philosophie, eds. Christian Martin und Marvin Tritschler, Stuttgart-Bad Cannstatt: frommann-holzboog, to be published 2025.
  • Heideggers Kant-Rezeption, to appear in: Handbuch Kantianismus, ed. Jörg Noller, Heidelberg/Berlin: Metzler.

2b. Articles (published)

  • Statuiert Kants theoretische Philosophie eine radikale negative Theologie? Anmerkungen zu einer These aus der jüngeren Forschung im Lichte von Kants regulativem Deismus, in: Kant-Studien 115 (3) 2024, pp. 320-332 (accepted after blind-review process).
  • 'Das Universum ist vor meinem Blicke vergeistiget'. Fichtes werkübergreifende Ausdifferenzierung des Geistbegriffs, in: Die Aktualität des Geistes. Klassische Positionen nach Kant und ihre Relevanz in der Moderne, eds. Jörg Noller und Thomas Zwenger, Freiburg/München: Alber 2018, pp. 55-76.
  • Absolutheit der Wahrheit und Transzendenz des Ich. Freges Beiträge zu Problemen der Klassischen deutschen Philosophie in Der Gedanke, in: Zeitschrift für philosophische Forschung 71 (2) 2017, pp. 223-248 (accepted after blind review process)
    • Abstract: The goal of this paper is to demonstrate that in his late essay Der Gedanke, published in the Beitraegen zur Philosophie des Deutschen Idealismus in 1918, Frege presents several considerations that can be understood as contributions to Kantian and ‘idealistic’ topics and problems indeed. Accordingly, the following claims are developed: 1. Frege’s theory of truth can be regarded as compatible with the one established by Kant in his Critique of Pure Reason. 2. Frege’s critical side glance at ‘humanities’ (Geisteswissenschaften) and their truth-valence, which can also be interpreted as a criticism of Dilthey, in a way follows Windelband’s epistemological challenge of the differentiation between humanities and natural sciences (Geistes- and Naturwissenschaften). 3. In contrast to Hegel and the position he develops in the Phaenomenologie des Geistes, Frege argues that linguistic-notional expressions, even ones with deictic elements, can have a distinct, indexical meaning. 4. Presumably based on Fechner and therefore possibly on ‘idealistic’ examples, Frege preserves the possibility of a godly overall consciousness. 5. Frege’s anti-skeptical refutation of the idea that the “I” is only a representation (Vorstellung) and does fall into a regress, is based on a line of thought that can already be found in Fichte’s philosophy.
  • Kants Anti-Spinozismus - Eine Antwort auf Omri Boehm, in: Kant-Studien 105 (1) 2014, pp. 113-124 (accepted after blind review process)
    • Abstract: In a paper (recently published in the Kant-Studien) Omri Boehm claims that Kant argues for a “Spinozist substance monism” in his pre-critical writing Über den einzigen Beweisgrund vom Dasein Gottes (as an adequate understanding of God) and that he conserves this principle, henceforth as a regulative one, in the shape of the transcendental ideal in the first Critique. I try to reply on the basis of the following considerations: first, Kant is at least literally rejecting the idea of God as the one and only substance in the Beweisgrund, apparently by regarding as correct a different understanding of “substance” than that had by Spinoza. Second, the transcendental ideal also has a non- or even anti-Spinozist character in three regards, which can be deduced with the support of several restrictive and regulative claims of transcendental theology and physicotheology, which are still accepted by the critical Kant: it is designed as an extramundane principle; it is identified as a global ground of a consequence; and it is conceived as a potential, non-excludable source of purposive structures in the world.
  • Kants Galgen-Beispiel und Adornos Verurteilung. Eine Skizze zum Begriff der „Erfahrung“ in der kritischen Moralphilosophie, in: Kant und die Philosophie in weltbürgerlicher Absicht. Akten des XI. Internationalen Kant-Kongresses, eds. Stefano Bacin, Alfredo Ferrarin, Claudio La Rocca und Margit Ruffing, vol. 3, Berlin-New York: de Gruyter 2013, pp. 769-780 (accepted after blind review process)
  • Kants Aufsatz über das Lügenverbot und das Problem der Verquickung von juridischer und göttlicher Gerechtigkeit, in: Freiburger Zeitschrift für Philosophie und Theologie 60 (1) 2013, pp. 128-138 (accepted after blind review process)
    • Abstract: Kant’s essay on the prohibition of lying and the problem of the confusion between juridical and divine justice - In his paper "On a Supposed Right to Lie from Philanthropic Concerns,” Kant claims that it is not even allowed to conceal by means of a lie the hiding place of a friend from a possible murderer. Indeed, the good-natured liar could even be held jointly responsible in a civil court proceeding if the murderer caught the friend "accidently" as a consequence of the lie. This essay first draws attention to the possibility that the murderer could also be led to the hidden friend by the truthful statement of the homeowner, a scenario that Hegel imagines in order to criticize the Kantian position. After that, this essay argues that the question of guilt that a court would have to decide on here could be transformed into a pure problem of inner attitude. The juridical discourse of itself immanently points to the perspective of a "divine" jurisdiction, in which the motives would have to be judged finally. This is the central claim of this essay. In this divine or purely rational, philosophical perspective, the honest man must be able to regard all the consequences of the demanded action as "justified."
  • Sein als Grund und Ab-Grund zugleich. Heideggers Ansatz zur Gründung einer positiven Ereignis-Philosophie. Manuscript for a lecture held in Munich on 15.09.2011 as part of the XXII. Deutscher Kongress für Philosophie; published in the LMU open-access area (accepted after blind review process)
  • From Gratification to Justice. The Tension between Anthropology and Pure Practical Reason in Kant's Conception(s) of the "Highest Good", in: Kant-Yearbook 3/2011 (Topic: Anthropology), ed. Dietmar H. Heidemann, Berlin-New York: de Gruyter, pp. 91-105 (accepted after blind review process)
    • Abstract: The aim of this paper is to demonstrate that there is a tension between anthropological and solely 'pure' rational elements in Kant’s conceptions of the 'highest good'. Whereas 'happiness' serves in the second Critique still as a humanly conceptualized form of gratification commensurate to virtue, Kant is searching for a purely moral form of 'happiness' – as the objectification of virtue – in later works. Distancing himself from certain aspects of the postulates, Kant locates this purely moral form in the concept of a (basically punitive) justice. According to the main idea of this paper, moral justice is not exclusively or not even in the first instance an 'all-too-human' concept but a demand of pure, divine practical reason itself.
  • (in the field of German studies): Das Trauma des Doktor Hacker. Zu Jakob van Hoddis' literarischer Auseinandersetzung mit der 'weißen Wirklichkeit'. In: Die Medialität des Traumas. Eine Archäologie der Gegenwartskultur, ed. Ralph Köhnen und Sebastian Scholz, Frankfurt-Berlin [u. a.]: Lang 2006, pp. 47-64.

3. Encyclopedia Articles

  • Beweis, apagogischer/ostensiver; Böses; radikales*; Deismus; Dreieinigkeit; Erbsünde/Erbschuld; Ethikotheologie; Idee, theologische; Physikotheologie; Schöpfung; Sünde; Theologie*

    all appearing in: Kant-Lexikon, eds. Stefano Bacin, Georg Mohr, Jürgen Stolzenberg und Marcus Willaschek, Berlin-New York: de Gruyter 2015 (3 volumes).

    * = additionally included in the abridged students' edition (2017) with the most important articles

4. Reviews

  • of Hendrik Klinge: Die moralische Stufenleiter. Kant über Teufel, Menschen, Engel und Gott, in: Kant-Studien 112 (1) 2021, pp. 153-158.
  • of Gerold Prauss: Moral und Recht im Staat nach Kant und Hegel, in: Kant-Studien 102 (3) 2011, pp. 396-397.

  • British Journal for the History of Philosophy
  • Heidelberg University Publishing
  • Kantian Review
  • Kant-Studien
  • Incipiens
  • Zeitschrift für Praktische Philosophie

Master:

  • Freiheit und Totalität. Reflexionen auf das Verhältnis von Subjekt und Objekt zwischen Existentialismus und Kritischer Theorie (SoSe 2015)

Bachelor:

  • Ding und Horizont – Untersuchungen im Anschluss an Kant und Heidegger (WiSe 2023/24)
  • Der Lebensbegriff bei Nietzsche (WiSe 2022/23)
  • Adornos Kritik der Husserlschen Phänomenologie (SoSe 2021)
  • Kant und die französische Revolution (SoSe 2020)
  • Nietzsches Schopenhauer-Rezeption/-Kritik (SoSe 2020)
  • Wahrheit bei Friedrich Nietzsche und Immanuel Kant (SoSe 2019)
  • Zur Kritik des Todes. Eine Annäherung an die heiligsten Güter der Kritischen Theorie (SoSe 2016)
  • Die Friedensschrift Immanuel Kants. Zu den Bedingungen eines weltbürgerlichen Verfassungszustandes (SoSe 2013)
  • "Sagen, was sich nicht sagen lässt" - Aneignung und Kritik der transzendentalen Grenze in der Erkenntnistheorie Adornos (SoSe 2013)
  • Der unverjährte Rechtsanspruch der Kantischen Philosophie in Adornos Konzeption einer negativen Dialektik (WiSe 2012/13)
  • Der Wahrheitsbegriff bei Heidegger (SoSe 2012)
  • Der Begriff des "Humanismus" bei Heidegger und Sartre (SoSe 2012)

  • 13.09.2024: talk: "Kultur- statt Ereigniswissenschaften. Rickerts Modifikation von Windelbands Wissenschaftslehre und sein Zurückweichen vor einer Kantischen Zuspitzungsmöglichkeit" as part of the 14th International Kant Congress in Bonn ("Kant's Project of Enlightenment")
  • 24.06.2022: talk: "Die Irreduzibilität der Differenz von Begriff und Anschauung bei Kant und die Trendelenburgsche Lücke" as part of the Munich conference "Anschauung und Begriff in der klassischen deutschen Philosophie"
  • 05.08.-14.08.2019: lectures: "The Problem of Freedom in Kant's Critical Philosophy" at Fudan University in Shanghai (guest lectureship as part of a summer school for graduate students and young scholars on "German Classical Philosophy")
  • 04.08.2017: talk: "Fichtes Begriff des Geistes" as part of the Munich conference "Die Aktualität des Geistes. Klassische Positionen nach Kant und ihre Relevanz in der Moderne"
  • 15.09.2011: talk: "Sein als Grund und Ab-Grund zugleich. Heideggers Ansatz zur Gründung einer positiven Ereignis-Philosophie" (reviewed) as part of the Metaphysics/Ontology section of the XXII. Deutscher Kongress für Philosophie in Munich.
  • 08.09.2010: talks for the LMU taster sessions in Philosophy for school pupils on Kant's theory of space and Anselm's proof of the existence of God
  • 23.05.2010: panel contribution (Ethics II) on the topic "Kants Galgenbeispiel und seine empiristische Verurteilung. Eine Skizze zum Begriff der Erfahrung in der Kantischen Moralphilosophie" (blind reviewed) as part of the XI. International Kant Congress in Pisa.
  • 30.10.2008: talk: "Das kulturell durchdrungene Seiende – und sonst nichts. Versuch einiger Perspektivierungen der kulturwissenschaftlichen Metaphysik im Anschluss an Heidegger und Adorno" (reviewed) at the doctoral students' colloquium "Kulturphilosophie" in Hildesheim.
  • 27.09.2008: section talk: "Die 'natura naturans' zwischen apagogischer Existenzbehauptung und unendlicher Selbstaffirmation. Über einige Schwierigkeiten und Potentiale von Spinozas Gottesbeweis am Anfang der Ethik" (reviewed) at the 10th general conference of the Spinoza-Gesellschaft.
  • 30.06.2008: talk: "Warum aber gibt es das Sein?" Nächtliche Reflexionen zu einem 'abgründigen' Thema in der Philosophie" as part of the "Philosophischen Lesenacht" at LMU.
  • 03.09.2007: taster lecture: "'Was vernünftig ist, das ist wirklich; und was wirklich ist, das ist vernünftig.' Eine kurze Einführung in die Philosophie von G. W. F. Hegel" as part of the LMU taster sessions in Philosophy for school pupils.
  • 2006-2008: five talks in Prof. Dr. Axel Hutter's Oberseminar at LMU (on Kant, Fichte, Hegel und Heidegger).
  • 19.11.2005: organisation and moderation of the all-day philosophy workshop "Deduktion und Faktum - Kants Moralbegründung in der Grundlegung zur Metaphysik der Sitten und in der Kritik der praktischen Vernunft" (speakers: Prof. Dr. Klaus Steigleder, Prof. Dr. Axel Hutter, Dr. Bernhard Milz; around 40 participants).
  • in addition, several talks on studying philosophy at LMU (as part of the taster sessions in philosophy and the LMU-wide "Tag der offenen Tür")